آیا اتحادیه اروپا فرومی پاشد؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران: وقتی مقابل دشمن از نشان دادن قدرت بترسیم، دشمن پررو می‌شود، می‌گویند ایران در خلیج‌فارس رزمایش نداشته باشد؛ چه غلط ها! از آن طرف دنیا می‌آید رزمایش برگزار می‌کند؛ خب بروید همان خلیج‌ خوک‌ها، اینجا چه می‌کنید؟ خلیج فارس خانه‌ ماست. جای حضور ملت ایران است
آیا اتحادیه اروپا فرومی پاشد؟
نوشته شده در شنبه 9 بهمن 1390
بازدید : 1856
نویسنده : میثم ابراهیم پور

وین- 'فرانسیس فوكویاما' استاد علوم سیاسی دانشگاه استنفورد آمریكا و نویسنده كتاب معروف 'پایان تاریخ' پیش بینی كرده است كه اتحادیه اروپا و حوزه یورو در آینده نزدیك فرو می پاشد.

1390/11/08 - 06:57

هر چند كه فوكویاما زمان دقیقی برای این فروپاشی اعلام نكرده است ولی كارشناسان معتقدند تحقق تحریم نفتی ایران برای اروپا بحران زده در حقیقت آغازی بر پایان این اتحادیه است.

فوكویاما استاد علوم سیاسی آمریكا در خصوص دلیل فروپاشی اتحادیه اروپا یادآور شده است كه هدف اولیه تشكیل اتحادیه اروپا، فنی و تكنیكی و به منظور ارتقای همكاری های اقتصادی و سیاسی پس از جنگ جهانی دوم بوده است ولی در حال حاضر، مردم اروپا همچنان فرانسوی، هلندی و سوئدی باقی مانده اند و هویت واحد اروپایی ندارند .

وی اضافه كرده است: به همین خاطر، همبستگی بین یونانی ها و آلمانی ها وجود ندارد لذا می بینیم دولت آلمان به جای حمایت و پشتیبانی از كشورهای ضعیف تر حوزه یورو، از آنها می خواهد كه انضباط اقتصادی خود را افزایش دهند.

فوكویاما پیش بینی كرد كه یونان و برخی كشورهای دیگر اتحادیه اروپا برای نجات اقتصاد كشورهایشان در آینده نزدیك از حوزه مشترك یورو خارج خواهند شد و در نهایت كل حوزه یورو و اتحادیه اروپا فرو می پاشد.

دیدگاه فوكویاما با دیدگاه صاحب نظران اروپایی همخوانی دارد. آنها با اشاره به بحران مالی اروپا تاكید كرده اند كه پاشنه آشیل اروپا اكنون یونان، ایتالیا و اسپانیاست و اتحادیه اروپا كه برای تامین دیون آنها دچار مشكل شده است.

به عقیده این صاحب نظران، مشكل مالی اتحادیه اروپا به حدی است كه این اتحادیه مجبور شده است دستش را به سمت چین و كشورهای درحال توسعه دراز كند.

آنها تصریح كردند: از آنجا كه كمپانی های كشورهای اروپایی وابسته به نفت ایران، متناسب با خصوصیات این نفت طراحی شده اند، برای جایگزینی نفت مصرفی خود باید تغییر ساختار بدهند و این امر نیاز به هزینه هنگفتی دارد كه اروپای بحران زده نمی تواند آن را تامین كند.

به عقیده این كارشناسان تحریم نفت ایران آنقدر بر اقتصاد جهان و اروپا تاثیر می گذارد كه می تواند به منزله آغاز فروپاشی حوزه یورو و اتحادیه اروپا و سقوط بازار جهانی باشد.

به همین خاطر است كه یك تحلیلگر بزرگ اتریشی معتقد است كه دود افزایش تحریم ها علیه ایران به چشم اروپای بحران زده می رود.

'هلمار دامس' تاكید می كند: تحریم های جدید علیه ایران عواقب ناخوشایندی برای اقتصاد بحران زده اروپا و كل جهان دارد.

همزمان رییس سابق اوپك نیز به اروپا هشدار داده است كه عربستان و دیگر كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نمی توانند نفت شما را تامین كنند.

'شكیب خلیل' تاكید كرده است كه بزرگترین خریداران نفت ایران از جمله ژاپن و اتحادیه اروپا مجبور خواهند بود در صورت تحریم نفت ایران نیاز نفتی خود را بیشتر از طریق عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی تامین كنند ولی این كشورها نبود دو میلیون و دویست هزار بشكه نفت ایران در بازار را فقط برای مدت خیلی كمی می توانند جایگزین كنند.

رییس سابق اوپك تصریح كرد: كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس فقط یك ماه می توانند نفت ایران را جایگزین كنند پس از آن به طور مثال اتحادیه اروپا باید از ذخیره های خود استفاده كند كه این امر نیز در نهایت یك تا دو ماه می تواند ادامه داشته باشد، آن وقت كمبود نفت محسوس خواهد شد و قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

** 'فوكویاما' تنها نیست

البته فقط این فوكویاما نیست كه سرنوشتی سیاه برای اتحادیه اروپا پیش بینی می كند. 'استفان زیگریست' استاد دانشگاه و محقق اروپایی معتقد است كه كشورهای اروپایی در آینده وضعیتشان آنقدر بد می شود كه مجبورند دست گدایی به سوی كشورهای در حال توسعه دراز كنند.

وی در پاسخ به این پرسش كه 'چرا اروپا باید از كشورهای در حال توسعه درخواست كمك كند؟ ' گفته است: ما در سال های اخیر قدرت نوآوری خود را از دست داده ایم و رفاه بیش از حد، ما را متكبر كرده است.

زیگریست در پاسخ به این پرسش كه ' كشورهای در حال توسعه در چه زمینه هایی از اروپا جلوتر هستند؟' گفت: كشورهای در حال توسعه دارای جوانان زیادی هستند كه نه فقط هدفمند بوده ، بلكه تحصیل كرده اند و رو به جلو حركت می كنند.

' آیا اروپا اینك به خانه فقیر جهان تبدیل خواهد شد؟ ' این محقق اروپایی در پاسخ به این سوال گفته است: ما امروز در یك نقطه چرخش قرار داریم. ما باید با الگوهای گذشته خداحافظی كنیم. امروز ما به خوبی متوجه می شویم كه اقتصادی كه بر پایه بدهی ها استوار است دیگر نمی تواند ادامه پیدا كند و فرو می پاشد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش كه ' پس از این چرخش چه چیزی می آید ؟ ' اظهار داشت: اگر اروپا سریعا متحول نشود آن وقت اقتصاد هرچه بیشتر به حاشیه پاسیفیك انتقال پیدا می كند و آن زمان اروپا در مرحله ای قرار می گیرد كه كشورهای در حال توسعه امروز، همه چیز را به اروپای از هم پاشیده دیكته می كنند.



کسب درآمد

:: موضوعات مرتبط: , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: